MANASLU 2016

Nepál – Philim – 23. 5. 2016

Tohtoročné himalájske dobrodružstvo sa pomaly končí. Hľadám správne slovo na pomalšie, ako pomaly – a nič mi nenapadá. Ako by ma Himaláje nechceli pustiť domov. Tak ako si to pamätám z detstva pri našich večerných pouličných chlapčenských hrách: „Ááále teta, nechajte Petra ešte chvíľu vonku, veď lampy ešte nesvietia“. Dnes rieka Budhi Gandaki strhla všetky tri mosty pod dedinou Jagat a tak sa môj zostup do rušného „civilizovaného“ sveta trochu predĺži. Michal aj Horia sú už v Kathmandu a pravdupovediac nemenil by som, aj keď sa na stretnutie s nimi teším. Prežili sme spolu parádnu expedíciu so všetkým, čo k himalájskej expedícii patrí. Na začiatku to bola iba Manaslu a my. Potom pribudla skupina holandských „mariňákov“. Zo začiatku som sa aj trocha bál, ale nakoniec sa z týchto „žoldákov“ vykľula celkom dobrá partia ľudí, ktorí majú radi hory a čo – to v nich už aj preskákali. Manaslu je známa, ako hora snehových búrok a často vám ani 1,5 m dlhé bambusové palice nestačia na to, aby ste našli svoj stan a ani tento rok nebola iná. Snehu sme si užili dosýta. Hľadanie cesty cez ľadovec, „dvojvaječný“ sneh pri razení stopy, zhnitý ľad, v ktorom nedrží NIČ hromy a blesky – skrátka všetko. Nakoniec sme sa predsa len k vrcholu priblížili nadohmat a náš deň „D“ vyšiel na 10. mája 2016. Vyrazili sme z nášho posledného bivaku vo výške okolo 7 100 metrov presne o polnoci a svitanie nás zastihlo pri zvyškoch stanov 4. tábora. Michal sa rozhodol pre návrat a my s Horiom sme pokračovali v ceste na vrchol. Detaily sú nepodstatné. To čo sa deje počas vrcholového výstupu je len vecou tých, ktorí sa ho zúčastnia (opýtajte sa ich, možno vám niekedy pri pive nejaké intímnosti prezradia). Na pravé poludnie sme boli s Horiom pri vrcholových vežiach a na tej najvyššej sme sa vystriedali, aby si najvyšší bod Manaslu užil každý sám. Ten druhý si užíval úlohu kameramana. Tradične úmorný zostup a o štvrtej sme už boli všetci traja opäť spolu v stane. Veľmi som si prial, aby sme na vrchole stáli všetci traja a tak sa žiadne veľké „rozkošovanie“ nedialo. Bol som trocha smutný z toho, že sa to Michalovi nepodarilo dotiahnuť až na vrchol, jeho dni však ešte určite prídu. Zostup do základného tábora, stretnutie s kamarátmi, ktorí nám vyšli naproti s teplým čajom, dobré jedlo, vrcholová torta a rozprávanie dlho do noci v jedálenskom stane – tak, ako po každom úspešnom návrate z vrcholu. Po zostupe do dedinky Samagaon sa Michal z kozmetických dôvodov (predsa len poorezovaný nos od omrzlín nevyzerá najlepšie ani na chlapovi) rozhodol vrátiť do teplého Kathmandu a my s Horiom sme vyrazili na druhú časť nášho tohtoročného himalájskeho dobrodružstva, severný hrebeň Manaslu. Zbalili sme všetko potrebné na osemdňový výstup a 15. mája sme vyrazili z reštaurácie v Samagaone. Čistý tatranský štýl. Cez dedinu Samdo sme vstúpili do absolútneho neznáma ľadovca Syacha. Každodenná drina na ľadovci bola vždy večer odmenená nádherným miestom na bivak. 19. mája sme našli cestu do sedla pod Manaslu North, to však bolo z tejto strany beznádejne zavreté obrovským súvislým prevejom. Predpoveď počasia, ktorá nám prišla od Vitora bola rovnako hrozivá, ako prevej nad nami. Žiadna šanca na pokračovanie vo výstupe. Aj tak to niekedy v horách býva. Ťažko vydreté metre sme zbehli prekvapivo rýchlo a 20. mája sme boli späť v Samagaone. Ťažké mraky a dážď rýchlo vyliečili naše sklamanie z návratu. Smola, alebo šťastie? Mám byť sklamaný, alebo spokojný s výsledkom expedície? Nič z toho však akosi necítim. To čo cítim je vďaka. Vďaka za to, že som mohol prežiť ďalšie nádherné himalájske dobrodružstvo. Vďaka všetkým priateľom a partnerom, ktorí mi pomohli expedíciu zorganizovať, vďaka tým s ktorými sme spolu mrzli v základnom tábore i nad ním, vďaka tým, ktorí mi držali palce a verili mi. Veľká vďaka všetkým mojim blízkym za to, že museli opäť raz prežiť pár týždňov strachu a neistoty. A samozrejme vďaka nádhernej hore Manaslu za to, že mi dovolila dotknúť sa jej vrcholu a vrátiť sa späť do „nášho“ sveta. Teda ešte sa so mnou trocha hrá, ale to je už len také laškovanie na rozlúčku – aspoň dúfam.

Camp 2

Pod vrcholom Manaslu

Vrchol Manaslu

Pohľad z vrcholu Manalsu

Zostup z Manaslu

19. 5. 2016

Podľa poslednej správy od Petra ich výstup na hlavný vrchol Manaslu (8 163 m) severným hrebeňom cez Manaslu North (7 157 m) zastavil snehový prevej pod českým sedlom a poveternostné podmienky. Chlapci vrátili späť do druhého bivaku. Týmto ukončili svoj pokus o výstup.

Ďakujem všetkým za držanie palcov a veľkú podporu Petrovi a Horiovi.

According to the last message from Peter, their attempt to main summit of Manaslu (8 163) via north ridge throught Manaslu North (7 157) stopped the snow cap under the Czech Pass and weather conditions. The boys have returned to Bivouac 2. Under these circumstances they’ve decided to finish their attempt.

Thank you for your wishes and great support to Peter and Horia.

18. 5. 2016

Peter a Horia sú už vo svojom druhom bivaku. Ráno najprv zlanili na ľadovec, prešli cez morénu až pod stenu, kde si urobili bivak. Včera zažili búrku aj s bleskami, našťastie, v čase, keď už boli v stane. Dnes mali deň  bez sneženia, dúfajú, že to tak aj vydrží.

Peter and Horia are in Bivouac 2 already. Before that, they had to abseil to the glacier in the morning, cross the moraine to reach the bottom of the wall, where they set up the bivouac. Yesterday – there was a storm with lightning, but they were in the tent already. Today – is not snowing and they hope it stays this way.

17. 5. 2016

Dnes prišla sms Peter a Horia sú už vo svojom prvom bivaku a vonku sneží.
Text message from Peter today says, that they are both at bivouac 1 already and it’s snowing.

16. 5. 2016

Po dvoch dňoch oddychu v Samagaone (3 520 m) došli dnes ráno Peter a Horia do dediny Samdo (3 875 m). Ak to podmienky dovolia, od zajtra je ich ďalším cieľom výstup na hlavný vrchol Manaslu (8 163 m) severným hrebeňom cez Manaslu North (7 157 m). Výstup a zostup je plánovaný na sedem až osem dní. Hlavná časť výstupovej trasy a kľúčové technické miesta ležia vo výške nad sedemtisíc metrov. Pre Michala sa expedícia skončila, vracia sa do Káthmandu a následne domov. Prajeme mu skoré uzdravenie.
O ďalšom postupe svojho projektu budú chlapci informovať hneď, ako to bude možné a budú mať signál.
Držme palce!

After two days of rest in Samagaon (3,520 m) Peter and Horia arrived at Samdo village (3,875 m). Their next aim is to climb the main peak of Manaslu (8,163 m) through the north ridge of Manaslu North (7,157 m), if the conditions will be favourable. The ascent and descent is planned for seven or eight days, with the key technical points above 7,000 metres. The expedition is over for Michal, who is going back to Kathmandu, and after that home. We wish him quick recovery. Boys will be informing us about their progress as soon as they have signal.
Keep fingers crossed for them!

Nádherný hrebeň Manaslu North – náš ďalší cieľ.

15. 5. 2016

Peter dnes poslal zopár fotiek z expedície

Vrcholové výhľady

10. 5. 2016 – 13.00 hod. – vrchol Manaslu

Horia na hrebeni pod hlavným vrcholom Manaslu

Prvá z troch vrcholových veží Manaslu

Horia na ceste z vrcholového plató

Vlna mrakov nad vrcholom Manaslu

Naike Peak (6 211m) z bivaku pod Severným sedlom

Cesta do Severného sedla

Horia a Michal nad ľadopádom spolu s Naike Peakoma

Horia a Michal pod prvým ľadopádom

Svitá a my vyrážame zo základného tábora

11. 5. 2016

Peter, Michal a Horia zostúpili do základného tábora.
Peter, Michal and Horia are already at Base Camp.

10. 5. 2016

SUMMIT!
Dnes 10. 5. 2016 o 13.00 miestneho času dosiahli vrchol Manaslu Peter Hámor a Horia Colibasanu bez kyslíka a výškových nosičov. Výstup začali 7. mája zo základného tábora do C1 (5 800 m). V sobotu prespali vo výške 6 700 m a v nedeľu došli do výšky 7 100 m, kde o polnoci začali vrcholový výstup na Manaslu. Michal Gabriž sa musel otočiť. Všetci traja sú v poriadku.
Prajeme šťastný a bezpečný návrat do základného tábora.

Today, May 10th, 2016 at 1:00 pm local time, Peter Hámor and Horia Colibasanu reached the summit of Manaslu without the use of artificial oxygen or high altitude porters. They began the ascent from the Base Camp on May 7th to the Camp 1 (5 800 m), then slept at 6 700 m on Saturday, got to 7 100 m on Sunday, from where they started the summit push to Manaslu at midnight. Michal Gabriž had to turn back. All three of them are safe and sound.
Fingers crossed for safe descent to the Base Camp!

9. 5. 2016

Chlapci dnes došli do výšky 7100 m, kde si postavili stan. Ráno by mali ísť vyššie. Držíme palce, aby to bolo čo najvyššie.

Boys have reached 7100 m, where they’ve built their tent. They will climb higher again in the morning. We wish them to climb as high as possible.

8. 5. 2016

Peter, Michal a Horia v nedeľu došli do C2, ktorá je vo výške 6700m.

Peter, Michal and Horia arrived at C2 on Sunday, in 6700 metres.

7. 5. 2016

Dnes chlapci opäť vyšli do C1. Zajtra by chceli pokračovať vyššie.

Today boys have arrived to C1 again. They want to continue higher tomorrow.

5. 5. 2016

Počasie zase zmenilo plány, chlapci sú naspäť v základnom tábore.

The weather, again, changed the plans and boys are back at Base Camp.

4. 5. 2016

Chlapci dnes skoro ráno vyšli zo základného tábora s cieľom dôjsť do jednotky. Podľa počasia sa rozhodnú, čo ďalej.

Peter, Horia and Michal got off to Camp 1 early in the morning. According to weather – they will decide what’s next.

2. 5. 2016

Po dvoch dňoch oddychu v Samagaone sú chlapci naspäť v základnom tábore. Držíme palce a prajeme, aby sa už počasie umúdrilo.

After two restdays in Samagao, the boys are back at Base Camp. All the best to you guys, hoping the weather gets better now!

30. 4. 2016

Peter dnes poslal zopár fotiek z expedície.

Manaslu North

Michal ráno po bivaku v 6100 m.

Pomedzi seraky a trhliny vedie cesta do C2.

Čoraz hlbší sneh na ceste do C2.

Michal v C1.

Východ slnka na Manaslu z C1.

Nayke Peak a prvý tábor.

Posledné stúpanie do C1.

Hľadanie cesty do C1.

Pokúsime sa prekľučkovať.

Prvý výšvih – zatiaľ to ide.

Horiova rozcvička pred raňajkami.

V BC sú lopaty najpoužívanejšie náradie.

Peter, Michal a Horia počas puje v BC.

Ráno v BC.

28. 4. 2016

Tak ani dnes nebola situácia prajnejšia. Chlapci potiahli svoj pokus o výstup do druhého tábora trochu vyššie, ale napokon sa im nepodarilo prebrodiť sneh, ktorý im už siahal po bradu. Na mieste zanechali depozit a vrátili sa naspäť do základného tábora.

The situation didn’t get more promising today. So the boys got little higher today, but due the snow conditions (snow is almost up to chin), they’ve decided to leave deposit  there and got back to Base Camp.

27. 4. 2016

Chlapcov dnes na ceste do dvojky zastavilo počasie, teda mraky a zlá viditeľnosť. Rozhodli sa však, že sa nebudú vracať naspäť. Zostali na mieste, zhruba vo výške 6 200 m. Tam prespia a zajtra sa opäť pokúsia dôjsť do dvojky.

Bad visibility stopped the boys on their way to Camp 2. They have decided not to return, but to stay at the altitude of 6 200 meters and give another try to reach Camp 2 tomorrow.

26. 4. 2016

Chlapci dnes skoro ráno vyrazili z tábora C1 s úmyslom prejsť do C2. Pre množstvo snehu sa vrátili naspäť do „jednotky“. Zajtra sa o to pokúsia znovu.

Boys set off to Camp 2 early in the morning, but due the amount of snow they are back in Camp 1. They will try again tomorrow.

25. 4. 2016

Po dňoch sneženia a odhadzovania snehu v základnom tábore, dnes skoro ráno chlapci vyštartovali a došli do C1 (5 800 m).  Ani tam ich však neprivítali oveľa lepšie podmienky. Počasie je stále rovnaké, akurát sa mení intenzita sneženia a sila vetra.

After the days of snowing and shoveling the Base Camp, the boys left early in the morning today and reached Camp 1 (5 800m). The conditions aren’t any better there. Weather is still the same, only the intensity of snowfall and wind speed is changing.

20. 4. 2016

19. 4. 2016

Chlapci sú naspäť v základnom tábore. V noci bola snehová búrka s bleskami a so všetkým,  čo k tomu patrí.

Boys are back in the Base Camp. There was a strong snowstorm with lightning and everything during the night.

18. 4. 2016

Dnes si chlapci postavili C1 (5 800 m). Počasie im radosť nerobí, fúka silný vietor a sneží.

Today boys built C1 camp (5,800 m). The weather doesn’t make them happy at all, there are strong winds and heavy snowfalls.

17. 4. 2016

Dnes sa chlapci venovali tradičným záležitostiam. Postavili chorten, zavesili modlitebné vlajky a poobede mali puju. Zvykajú si na klasický rytmus počasia: ráno pekne, na obed sa zamračí a poobede sneží.

Boys have finished building a chorten today, hanged prayer flags and did the puja in the afternoon. They are getting used to the weather rhytm – nice in the morning, cloudy at noon and snowy in the afternoon.

13. 4. 2016

Konečne sme v BC pod Manaslu. Celý čas sneží, zostáva dúfať, že sa to zlepší.

We‘ve finally arrived to Manaslu BC. It’s snowing; hopefully the weather will get better soon. Tommorow BC.

12. 4. 2016

Spolu s Horiom sme dnes došli do Samagaunu. Čakal nás tam Michal Gabriž, ktorý sem „preskočil“ z Tsum Valley a spolu s nami sa pokúsi vystúpiť na Manaslu. Už sme teda v kompletnej zostave, všetci traja spolu.

We’ve arrived with Horia to Samagaun. Michal Gabriž, who “leaped“ here from Tsum Valley, was waiting for us – he will try to climb Manaslu with us. The party is now complete, with all of its three members present.

9. 4. 2016

Aroughat Bazar. Expedícia sa začína, už len „vybehnúť“ do Samagaun.

Arughat Bazar. The expedition is starting. Now we just need to take a „quick walk“ to Samagaun.

8. 4. 2016

Tak dnes sme sa stretli s Horiom. Zišli sme s Marikou z Tsum Valley. Michal pár dní ešte zostane v doline a potom sa presunie do BC. Zajtra s Horiom vyrážame do BC. Dúfame, že nebude tak horúco.

We’ve joined Horia today and descended from Tsum Valley, together with Maria. Michal will stay for a few days and then move to the BC. We will set of to the BC with Horia tomorrow. Hopefully the weather won’t be too hot.

7. 4. 2016

Údolie Tsum je jednou z najodľahlejších himalájskych oblastí. Prístup do tohto údolia bol až donedávna obmedzený. Cestu údolím nám spríjemňovali pohľady na šesť- a sedemtisícovky Ganesh, Shringi Himal a Boudha Himal. V údolí žijú Tibeťania, ktorí si uchovávajú vlastnú kultúru, dialekt, aj náboženstvo.

Tsum Valley is one of the most secluded regions in the Himalayas, and entering the valley was limited until recently. Our travel through the valley was more pleasant thanks to the six and seven-thousanders Ganesh, Shringi Himal and Boudha Himal. The valley is inhabited by Tibetan people, who preserve their culture, dialect, and religion.

Pár fotiek z Tsum Valley.

Few photos from Tsum Valley.

30 3. 2016

Predvčerom (28.3.) sme balili s Horiom, včera sme sa nadreli vo wellness a na masáži a dnes má prísť Michal Gabriž – tak zase dookola balenie. Zajtra breefing na ministerstve a pozajtra (1.4.) by sme mali vyraziť. Kuchára posielame s karavánou rovno do BC a my si urobíme ešte krátku odbočku do Tsum Valley.

Všetkých pozdravujeme a trimce še – teda užívajte si!

Udolie Kali Gandaki

Tsarang

Way to Samar

17. 3. 2016

Ráno v Jomsone a pohľad na Nilgiri.

Údolie Kali Gandaki a Dhaulagiri.

16. 3. 2016

Pre tento výhľad mám Pokharu rád.

15. 3. 2016

Budem skladníkom. Vyváľame sudy.

Prvý a posledný deň v Kathmandu. Zajtra odlietame do Pokhary, pozajtra Jomson.

Konečne zbalené.

13. 3. 2016

Ďalšie himalájske dobrodružstvo môže začať.